„BAROK W MUZYCE ŚWIATA”

5 czerwca 2016 niedziela, g.20.15,
BAZYLIKA ŚWIĘTEJ TRÓJCY KOBYŁKA
Kościelna 2
Sprawiła, że ujrzały światło dzienne nieodkryte dotąd obszary z historii muzyki polskiej. Odznaczona wieloma nagrodami za zasługi dla kultury, oraz za 20 autorskich płyt. Doktor sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur-
Maria Pomianowska z zespołem zainauguruje 9.Międzynarodowy Festiwal
PERŁA BAROKU – KONCERTY MISTRZÓW

Maria Pomianowska od 1984 r. prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. W 1994 r. wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim realizuje z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych:SUKI BIŁGORAJSKIEJ i  FIDELI  PŁOCKIEJ. Rekonstruując technikę gry na tych instrumentach, bazuje na swoich bogatych doświadczeniach w uprawianiu muzyki na fidelach azjatyckich , głównie indyjskim sarangiW 1995 roku  zakłada Zespół Polski, koncentrujący się na prezentacji muzyki ludowej Mazowsza oraz jej związków z muzyką wielkich kompozytorów polskich w tym Fryderyka Chopina. Zespół koncertował na całym świecie. Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Zrekonstruowane instrumenty oraz mazowieckie pieśni i melodie wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii. Komponowała utwory i koncertowała ze światowej sławy wiolonczelistą  Yo Yo Ma.

Artystka wydała ponad 20 płyt CD m.in. entuzjastycznie przyjęty przez krytykę album „Chopin na 5 kontynentach”.  Płyta  ta w 2010 roku  osiągnęła 5 pozycję na europejskiej liście światowej muzyki etnicznej i folkowej World Music Charts Europe organizowanej przez Europejską Unię Radiową  na 866 nominowanych wydawnictw z całego świata stając się najwyższą jak dotąd pozycją polskiej płyty w tym plebiscycie.
O KONCERCIE INAUGURACYJNYM – „BAROK W MUZYCE ŚWIATA”
W epoce Baroku Europa tętni mnogością melodii, rytmów i pomysłów muzycznych. Rodzą się nowe sposoby myślenia na temat porządkowania czasu i przestrzeni w muzyce. Powstają nowe systemy tonalne i rewolucyjne pomysły w dziedzinie wykorzystania głosu ludzkiego. Jednocześnie doskonalą się instrumenty muzyczne, ponieważ coraz większą rolę zaczyna odgrywać muzyka instrumentalna. Dynamicznie rozwija ona nowe, samodzielne, krystalizujące się formy obowiązujące przez następne trzy stulecia.
XVI i XVII wiek to czasy gdy podróże do odległych krajów Azji, w których nieprzerwanie od kilku tysięcy lat rozwijają się zaawansowanie systemy muzyki dworskiej a potem klasycznej, są jeszcze zjawiskiem rzadkim. Sposoby podróżowania oraz czyhające na wędrowców niebezpieczeństwa sprawiają iż informacje na temat egzotycznych kultur muzycznych świata docierają do Europy sporadycznie. Nic zatem dziwnego, że niewielu kompozytorów europejskich epoki Baroku znało rozwinięte systemy muzyki dworskiej Indii czy Persji. Te stare cywilizacje wykształciły wysublimowaną muzykę klasyczną Azji, rozwijając się niezależnie od Europy. We wszystkich zakątkach świata bowiem od zarania dziejów człowiek wyrażał emocje poprzez muzykę. Śpiewał, budował instrumenty, rozwijał technikę gry na nich, doskonalił brzmienie i możliwości wyrazowe. I tak w czasach Jana Sebastiana Bacha kwitły równolegle bogate i różnorodne kultury muzyczne ówczesnego świata choć definicja piękna była nieco inna w krajach Europy inna na dworze sułtana tureckiego, perskiego księcia czy też indyjskiego króla. Z uwagi na sięgający korzeniami XV/XVI wieku kolonializm, kontakty europejsko-perskie czy europejsko-indyjskie miały swoją dynamikę. Rozbudzały one zainteresowanie mieszkańców Europy w tym również Polski egzotycznymi strojami, potrawami a także muzyką i instrumentarium. Warto tu chociaż wspomnieć o ciekawej odmianie relacji pomiędzy kulturą polską a perską którą był rozwój sarmatyzmu, formacji kulturowej XVII-XVIII w. W XVII w. upowszechnił się pogląd, że szlachta polska pochodzi od Sarmatów, koczowniczego plemienia irańskiego zamieszkującego do III w. p.n.e. obszary między Wołgą a Donem. Sarmatyzm stanowił zjawisko wyjątkowe, ponieważ łączył w sobie tradycje Zachodu, Wschodu i te rodzime.
Nasz koncert jest podróżą w przestrzeni i czasie. Ukazuje obok dzieł wybranych kompozytorów Baroku muzykę ich czasów z daleka i z bliska. Od starych, ludowych pieśni polskich aż po kompozycje perskie, tureckie, indyjskie, japońskie XVII w.
Zapraszamy na niezwykłą podróż i opowieść o Muzyce Świata w epoce Baroku.