15. Międzynarodowy Festiwal Perła Baroku – koncerty mistrzów​

INAUGURACJA
27.06.2022 Poniedziałek
godz. 19.00

ACCADEMIA STRUMENTALE ITALIANA
Barok francuski – J. P. Rameau
„Pieces de clavecin en concerts”

Patrizia Marisaldi – klawesyn

Chiara Zanisi – skrzypce  barokowe

Luigi Lupo – flet traverso

Alberto Rasi – viola da gamba

Bazylika Świętej Trójcy ul. Kościelna 2 Kobyłka
WSTĘP WOLNY

Accademia Strumentale Italiana została założona w Weronie w celu odtworzenia atmosfery tych starożytnych i wybitnych akademii, gdzie przyjemność spotkania nadawała szczególnego smaku wspólnemu muzykowaniu. Jej repertuar obejmuje muzykę instrumentalną i wokalną od renesansu po wczesny barok, wykonywaną według ścisłych kanonów filologicznych, ale bez uszczerbku dla jej zdolności do komunikowania się z teraźniejszością: jej muzycy są przekonani, że nawet jeśli partytura jest stara, muzyka jest zawsze ponadczasowa.

Accademia wielokrotnie występowała w Europie i była zapraszana na międzynarodowe festiwale, gdzie zawsze spotykała się z szerokim uznaniem krytyków. Członkowie Accademii są uznanymi specjalistami w dziedzinie autentycznych interpretacji i współpracują z najbardziej znanymi europejskimi zespołami, takimi jak Amsterdam Baroque Orchestra, Hesperion XXI, la Reverdie, czy Europa Galante.

 

Od 1991 roku dyrektorem muzycznym grupy jest Alberto Rasi. Obecnie zespół składa się z zespołu viol, do których dołączają gościnni artyści zapraszani do udziału w większych projektach. Accademia nagrywa dla mediolańskiej wytwórni Stradivarius. Dotąd zespół nagrał 24 znakomite płyty z muzyką dawną, za które zdobył m.in. Diapason d’Or, 10 de Repertoire, Musica 5 Stars, Amadeus, oraz Midem Classical Award 2007 za CD Dolcissimo Sospiro z muzyką Giulia Cacciniego.

ARTYŚCI

PATRIZIA MARISALDI

Włoska klawesynistka, uzyskała dyplom w klasie klawesynu w Conservatorio di Milano u Emilii Fadini. Otrzymała złoty medal w Konserwatorium w Tuluzie we Francji, a później doskonaliła swoją grę w klasie Tona Koopmana w Amsterdamie. Patrizia Marisaldi występuje jako solistka oraz z zespołami kameralnymi. Nagrywała dla wytwórni Memories, Paragon, Frequenz, Bongiovann i Stradivarius (Divertimenti, Trii i Concertini na clavicembalo J. Haydna), oraz J.S. Bacha koncerty na klawesyn i smyczki dla francuskiej wytwórni Erato z Amsterdam Baroque Orchestra, pod dyrekcją Tona Koopmana. Jest kierownikiem katedry klawesynu w Conservatorium Muzycznym w Vicenzy.

CHIARA ZANISI

Włoska skrzypaczka, studiowała w Conservatorio G.Verdi w Mediolanie, Accademia Chigiana di Siena, Scuola Civica di Milano, Fiesole Music School, oraz Lugano Hochschule. Występuje w najważniejszych salach koncertowych z najlepszymi zespołami, takimi jak Amsterdam Baroque Orchestra Tona Koopmana, Il Giardino Armonico Giovanniego Antoniniego, Il Pomo d’Oro, I Barocchisti Diego Fasolisa, Les Musiciens du Prince Cecilii Bartoli, La Risonanza Fabio Bonizzoniego, Il Canto di Orfeo Gianluci Capuano, La Divina Armonia Lorenza Ghielmiego, orkiestra Teatro alla Scala di Milano na starożytnych instrumentach i wielu innych. Była koncertmistrzem Europejskiej Orkiestry Barokowej Unii Europejskiej pod dyrekcją Roya Goodmana, Paula Goodwina i Larsa Ulrika Mortensena. Nagrała blisko 100 płyt CD dla Arcana, BBC, Deutsche Radio, Naxos, Dinamics, Virgin Classic, Frame, Amadeus, Ambroisie, Emi, RTSI, Chandos, CPO, Divox, Sony, Naive, Passacaille, Alpha i innych, w tym bardzo cenione „6 Sonat na klawesyn i skrzypce J.S.Bacha” (Zanisi/Nuti, 2017). Prowadzi klasę muzyki barokowej na instrumenty smyczkowe w Conservatorio di Como.

LUIGI LUPO

Ukończył studia na flecie poprzecznym w Konserwatorium w Bolonii, studia podyplomowe w zakresie Recorder and Baroque Traversiere w Konserwatorium Muzycznym w Weronie u M. Marcello Castellaniego, a także kameralistykę w Schola Cantorum w Bazylei. W 2004 roku założył „L’ensemble À L’antica”, z którym nagrał w 2006 roku pierwsze światowe nagranie Kwartetów na flet i smyczki F. Fiorillo. Wspołpracuje z wieloma zespołami. Nagrywa m.in. dla wytwórni Virgin Classic, EMI Classic, Deutsche Harmonia Mundi, Naxos, RAI-Trade, Stradivarius,La Bottega Discantica, III Millennio, Brilliant Classic. Jest muzykiem i naukowcem. Opublikował kilka artykułów w Biuletynie Włoskiego Towarzystwa Historycznego Fletu Poprzecznego (S.I.F.T.S.), oraz współpracował ze Studium for Selected Editions z Florencji, dbając o publikację wielu pierwszych wydań światowych.

ALBARTO RASI

Dyrektor artystyczny Accademia Strumentale Italiana. Werończyk. Po studiach na kontrabasie i kompozycji studiował grę na violi da gamba i wiolonczelę w Schola Cantorum w Bazylei u Jordiego Savalla oraz w Conservatoire de Génève u Ariane Maurette. Od 1978 roku, korzystając z wyszkolenia kontrabasisty, zaczął grać zarówno na violi da gamba, jak i na violone, koncertując i nagrywając z najbardziej renomowanymi zespołami. W 1981 roku wraz z klawesynistką Patrizią Marisaldi założył Accademia Strumentale Italiana, a w 1992 roku został dyrektorem artystycznym zespołu, dokonując z nim wielu znakomitych nagrań. Obecnie koncertuje i uczy violi da gamba w Konserwatorium w Weronie.

PROGRAM KONCERTU:

Czternaście lat po swojej trzeciej i ostatniej księdze Piéces de clavecin (1727), Jean-Philippe Rameau ponownie wraca do klawesynu. Dla wielkiego francuskiego mistrza, obecnie w wieku 58 lat i od pewnego czasu całkowicie oddanego teatrowi muzycznemu będzie to ostatnie dzieło na instrumenty klawiszowe, i w ogóle ostatnie dzieło instrumentalne.

Klawesyn występuje tu nie jako instrument solowy, jak w poprzednich kolekcjach, ale „w koncercie” z innymi instrumentami,dokładnie tak ,jak zapowiada tytuł: „Piéces de clavecin en concerts”, ze skrzypcami, fletem oraz violą.

Księga składa się z szesnastu utworów, podzielonych na pięć Koncertów od trzech do sześciu części. Jest jedyna w swoim rodzaju w płodnej produkcji Rameau, co jeszcze bardziej podnosi atrakcyjność tego wyjątkowego dzieła.
Oprócz jego nieodłącznej elegancji, jest nią także różnorodność alternatywnych rozwiązań brzmieniowych, które oferuje zgodnie za wskazaniami kompozytora w partyturze. Sam Rameau pozostawia możliwość zróżnicowania koncertów, przez dowolne wymienianie partii pomiędzy poszczególnymi instrumentami.

I tak to, co było powszechną praktyką wykonawczą ad libitum w czasie, gdy powstawały koncerty „Piéces de clavecin en concerts”, dziś staje się niezwykle zachęcającym wyzwaniem dla współczesnych wykonawców, jeśli chodzi o samodzielne kształtowanie brzmienia utworów. W ten sposób każde kolejne wykonanie staje się nowym odkryciem i objawieniem

I Concert

La Coulicam, Rondement

La Livri, Rondeau gracieux

Le Vézinet, Gaiement, sans vitesse

II Concert

La Laborde, Rondement

La Boucon, Air, gracieux

L’Agaçante, Rondement

Premier et 2.me Menuet

III Concert

La La Popliniére, Rondement

La Timide, I et II Rondeau gracieux

I Tambourin et II Tambourin en rondeau

IV Concert

La Pantomime, Loure un peu vive

L’Indiscrète, Vivement

La Rameau

V Concert

La Forqueray, Fugue

La Cupis, Rondement

La Marais

posłuchaj: