16. Międzynarodowy Festiwal Perła Baroku – koncerty mistrzów
KONCERT 3
21.06.2023 Środa
godz. 19.00
„SKŁADNIKI FRANCUSKIEGO SMAKU” ENSEMBLE OVERTONE
Michaela Koudelková – flety proste, traverso
Klaudia Matlak – skrzypce barokowe
Maurycy Raczyński – klawesyn
Bazylika Świętej Trójcy ul. Kościelna 2 Kobyłka
O ZESPOLE:
Debiut Overtone miał miejsce w 2015 roku na koncercie z cyklu Fringe na Baroque Vantaa Festival w Finlandii. Trio koncertowało w wielu ważnych ośrodkach muzycznych m.in. w siedzibie Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach, kilkukrotnie w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, na festiwalach „Maj z Muzyką Dawną”, „Barok na Spiszu”, „Festiwal Bachowski w Świdnicy”, podczas „Festivalul Baroc Timișoara” w Rumunii, czy podczas Festiwalu Muzyki Dawnej w Utrechcie.
Repertuar zespołu jest skoncentrowany głównie wokół muzyki francuskiej i niemieckiej XVII i XVIII wieku. Overtone odnajduje swój własny język muzyczny, czerpiąc wiedzę i inspirację z rożnych ośrodków muzyki dawnej na świecie takich jak Francja, Włochy czy Niemcy. Celem zespołu jest odkrywanie mniej znanej muzyki barokowej i prezentowanie jej szerokim kręgom odbiorców.
Członkowie trio na co dzień współpracują z polskimi i zagranicznymi zespołami barokowymi takimi jak: Arte dei Suonatori, Capella Cracoviensis, Wrocław Baroque Ensemble, {OH!} Orkiestra Historyczna, Collegium 1704.
Artyści brali udział w nagraniach płyt z polską muzyką barokową: opera omnia B. Pękiela, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego z Wrocław Baroque Ensemble. Członkowie zespołu są stypendystami programu MKiDN „Młoda Polska” oraz laureatami konkursów : XV Międzynarodowy Konkurs Klawesynowy Gianni Gambi w Pesaro i Międzynarodowego Konkursu Bachowski w Lipsku.
MICHAELA KOUDELKOVÁ
(flety proste / traverso)
Michaela Koudelková studiowała grę na flecie prostym w Konserwatorium w Brnie (Czechy). Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie uzyskała tytuł magistra z wyróżnieniem i studiowała pod kierunkiem Petera Holtslaga i Erika Bosgraafa. Jest obecnie studentką Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu pod kierunkiem Petera Holtslaga oraz pracuje nad doktoratem w Janáček Academy of Music and Performing Arts w Brnie.
Zdobyła liczne nagrody i wyróżnienia, w tym mi.in I nagrodę w międzynarodowym konkursie w Izraelu – Tel Aviv Recorder Competition, I nagrodę i tytuł laureata 3 lata z rzędu w Konkursie Letniej Szkoły Muzyki Barokowej w Kelču i Holešovie, I nagrodę i Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Pro Bohemia Ostrava, została również finalistką Kaleidoscope Vocal Instrumental Competition w Santa Monica, USA (6 finalistów spośród 2000 uczestników z 88 krajów świata).
Michaela doskonaliła grę u największych specjalistów fletu prostego i muzyki dawnej, m.in. Rachel Podger, Allison McGillivray, Robert Hollingworth, Peter Holtslag, Karel van Steenhoven, Sarig Sela, Ketil Haugsand, Peter Holtslag, Kristin von der Goltz, Gottfried von der Goltz, Thomas Boysen, Eva Harmuthová, Jan Kvapil, Monika Knoblochová, Bolette Roed, Heiko ter Scheggett i Thijs van Baarse. Jako solistka i kameralistka współpracuje z wieloma zespołami, takimi jak Collegium Marianum, Musica Florea, Czech Ensemble Baroque, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Capella Cracoviensis, Ensemble Diletto, Morawska Orkiestra Kameralna, Filharmonia im. Ostrawa, La Tempesta, Filharmonia Morawsko-Śląska, Musica Aeterna, Sine Nomine, Opera Diversa, Cornu Copiae, czy Filharmonia Brneńska.
Głównym instrumentem Michaeli jest flet prosty, ale interesuje się również grą na traverso. Pobierała lekcje u Lucie Duškovej, Petera Holtslaga, Małgorzaty Wojciechowskiej i Roberto Bando. Koncertuje jako solistka, kameralistka i orkiestratorka w kraju i za granicą. Od 2016 roku prowadzi klasę fletu prostego w Konserwatorium w Brnie.
KLAUDIA MATLAK
(skrzypce)
Klaudia Matlak od 2007 roku gra na skrzypcach barokowych i rozwija swe zainteresowanie w historycznym wykonawstwie muzyki dawnej. Kierunek ten studiowała w Akademii Muzycznej im. K.Lipińskiego we Wrocławiu (klasa Zbigniewa Pilcha) i Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (klasa Martyny Pastuszka). Swoje umiejętności doskonaliła w Conservatorio di Musica dall’Abaco w Weronie (klasa Stefano Montanariego). W 2015 roku ukończyła studia magisterskie we Francji poświęcone repertuarowi klasycznemu i romantycznemu na instrumentach z epoki. Brała udział w licznych kursach w kraju i zagranicą.
Była członkiem 16éme L’Académie baroque européenne d’Ambronay, European Union Baroque Orchestra, Génération Baroque, Orchestre Français des Jeunes Baroque, oraz Tafelmusik Summer Institute. Koncertowała na wielu prestiżowych festiwalach we Francji, Portugalii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Turcji, Luksemburgu, Malcie, Kanadzie, Włoszech i na Węgrzech.
W czasie swojej edukacji miała okazję współpracować z wybitnymi muzykami i osobowościami takimi jak: Philippe Herreweghe, Marc Minkowski, Alessandro Moccia, Lars Ulrik Mortensen, Fabio Bonizzoni, Chiara Banchini, Giuliano Carmignola, Sophie Gent, Martin Gester, Catherine Manson, Alexis Kossenko, Marek Toporowski.
Artystka wzbogaca doświadczenie artystyczne współpracując z zespołami: Les Musiciens du Louvre, Orchestre des Champs-Élysées, Capella Cracoviensis, Akademie für Alte Musik Berlin, Wrocław Baroque Ensemble, Arte dei Suonatori, Theresia Youth Baroque Orchestra (II koncertmistrz), Concerto Polacco, {OH!} Orkiestra Historyczna, Parnassos.
MAURYCY RACZYŃSKI
(klawesyn)
Maurycy Raczyński – klawesynista; w roku 2015 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. K.Szymanowskiego w Katowicach w klasie klawesynu prof. Marka Toporowskiego; stypendysta programu Erasmus, dzięki któremu odbył w roku 2014 studia w Conservatoire Nationale Supèrieur de Musique et Danse w Lyonie (Francja) w klasie Jean-Marc Aymesa; w 2015 roku został laureatem XV międzynarodowego Konkursu Klawesynowego Gianni Gambi w Pesaro (Włochy);
Poszerzał swe umiejętności na licznych kursach mistrzowskich, m.in. z A. Zylberajch, N. Parle, P. Matejovą, T. de Goede, N. Klapprottem, M. Szelestem, L. Stawarz, E. Stefańską, B.Rannou; aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym spełniając się jako solista i kameralista (koncerty AOB, Festiwal Studencki SSAFKA, koncerty w Muzeum Śląskim i Fortepianarium, Festiwal Maj z Muzyką Dawną – Wrocław, BRQ Vantaa Festival – Finlandia)
Wykonuje muzykę na różnych instrumentach klawiszowych (m.in. klawesyn, pozytyw, fortepian historyczny); obecnie studiuje w klasie klawesynu Blandine Rannou w Conservatoire a Rayonnement Regional w Wersalu (Francja)
PROGRAM KONCERTU:
Pierre Danican Philidor (1681-1731)
Trio, premier oeuvre contenant six suittes – 3 Suita C -dur
(Trio, dzieło pierwsze zawierające 6 suit)
części:
Ouverture, Legerement – Simphonie tendre – Allemande – Air – Sicilienne – Sarabande – Ouverture, Legerement
François Couperin (1668-1733)
Quatorzième Ordre:
Le Rossignol En-amour – Zakochany Słowik
François Couperin
Les Goûts-réünis ou Nouveaux Concerts – VII Koncert g-moll
(Połączone Smaki lub Nowe Koncerty)
części:
Gravement et gracieusement – Allemande
Gayement – Sarabande
Grave – Fuguéte
Légérement – Gavote
Gayement – Siciliéne (Tendrement et louré)
Jacques Duphly (1715-1789)
Pièces de Clavecin, Livre 3e –Les Grâces
(dzieła na klawesyn, księga 3)
Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755)
I Serenada g-moll
części:
Ouverture – Entree rustique – Choeur imaginaire – Gavotte en Rondeau
– Rigaudon I, Rigaudon II – Menuet I, Menuet II – Air vif – Gigue – Villageoise I, Villageoise II – Musette – Loure – Chaconne